Autovia Badalona-Mollet

Projecte de túnel i eixamplament de la B-500 a través del Parc Natural Serralada Litoral.

Ja fa temps que això està sobre la taula, però se’n continua parlant i s’ha de fer palès que és una obra insostenible. Entre d’altres coses, perquè complicarà els trams de les autopistes a Badalona i Mollet sense aconseguir descongestionar el Nus de la Trinitat.

La proposta data de l’any 2003 (administració convergent) però ha estat reimpulsada el 2005 (administració socialista a Obres Públiques) al mateix temps que el fatal Túnel de Bracons. Sembla ser que alguns polítics no han fet el canvi cultural que exigeix el segle XXI, perquè som un país desenvolupat que ja té força carreteres i asfaltar el territori ja no serveix per posar-se medalles. Els principals perjudicats si el projecte tira endevant serà la Serra de Marina, ja prou escapçada, i els ciutadans de Badalona, Sant Fost, Martorelles i Mollet.

[@more@]

Un traçat amb un túnel de tres kilòmetres amb una carretera de quatre carrils és la proposta feta el propassat 2005 pel Departament de Política Territorial i Obres Públiques (DPTOP) amb un cost de 100 milions d’euros.

El túnel, segons ha explicat el PSC de Sant Fost, el projecte final tal i com s’està perfilant tindrà entrada en la vertical del centre comercial Makro de Badalona i, passant per sota de la Conreria baixant en cota, tindrà sortida aprop de la masia de Can Torrents Vell, a la Vall de Cabanyes, la qual quedarà força afectada. Els propis veïns de Sant Fost ja han manifestat el greu impacte ambiental, que deixarà irreconeixible l’entorn. Sembla ser que el projecte ja està dat i beneït pel PSC i per CiU, donant-se per fet que s’iniciarà el 2007.

Unes quantes fotografies del territori afectat:

La Conreria. Cartoixa de Montalegre.

Can Torrents Vell. Sortida del túnel.

Vall de Cabanyes. Molt afectada pel pas del túnel, la sortida i la continuació al descobert de l’autopista.

Els errors fonamentals d’aquest plantejament:

1er. Aquesta autopista no resoldrà els problemes de trànsit, ja que crearà moltes noves necessitats i saturarà les vies que ha de connectar. Si el trànsit és el problema, el plantejament cal fer-lo des del reordenament de les vies actuals (B-20, Nus de la Trinitat) augmentant la capacitat que poden suportar. Per tant, no cal i és insostenible. L’únic motiu pel qual es vol fer és per continuar la urbanització i l’especulació consentida dels territoris a la vora de l’entrada i sortida del túnel, clar i català.

2on. Una nova autopista és una nova barrera ambiental, entre d’altres coses perquè la carretera actual, les urbanitzacions consentides, les torres elèctriques… etc, no desapareixeran. La Serra de Marina, que és un Parc Natural -recordem-ho-, no es pot permetre una altra agressió quan el que es demana és una racionalització de les infrastructures actuals i l’ampliació del terreny a protegir de l’especulació i de la febre i màfia del totxo. No ens oblidem que trinxa la cara nord de la serra i que torpedinar els pocs espais verds que queden a quatre passes de Barcelona no es pot -no podem- permetre.

3er. Si és un problema de mobilitat, s’ha d’afrontar des d’una perspectiva d’eficiència en la pròpia mobilitat. A banda d’altres propostes com la de l’APTP, si el que cal és un camí que permeti connectar per una banda el Barcelonès Nord i el Baix Maresme, amb el Vallès i els seus polígons entre Granollers i Sabadell… el que ens cal és Metro. Ja hi ha un projecte de línia (L13) entre Badalona Centre i L’Hospital de Can Ruti, i això és el que cal aprofitar i desenvolupar abans que un nou vial, ja que el cost seria fins i tot menor, tenint en compte que no cal expropiar cap terreny. En cap cas es col·lapsaria, seria una font d’ingressos, no faria gairebé cap mal al medi ambienti acompliria el problema de la mobilitat. Si, a més, em combina amb un metro lleuger -com el que ja he proposat– per als pobles de muntanya del Baix Maresme, guanyarem tots.

I no m’estic de repetir-ho: cal canviar la mentalitat. Avui dia no es fa país ni es fa política ni es fa benestar a base de fer carreteres, es fa amb transport públic de qualitat i respecte al medi ambient. Fora d’això, només resten els interessos econòmics d’uns pocs que fan que tota la resta en sortim perdent.

+ info: plànol ampliat de la zona

+ info: plànol esquemàtic concret del projecte

+ info: imatge satèl·lit de Sant Fost

Aquesta entrada ha esta publicada en General. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.