La futura nova Plaça de les Glòries Catalanes

La futura nova Plaça de les Glòries Catalanes

Arribarà a esdevenir un nou centre de la ciutat que condensi la seva essència?

De moment, després de la finalització de la meravellosa Torre Agbar, ja s’ha planificat el sistema de transports públics que poden fer d’ella un nus neuràlgic important, s’ha començat la construcció de l’Edifici Ona i s’ha redissenyat el sistema viari que l’haurà de travessar. És una plaça que promet, i juga a favor seu que, tot i que Ildefons Cerdà ja va preveure que fóra el centre del Cap i Casal, hagi estat abandonada per les administracions… fins al canvi de segle. Pot esdevenir un gran aparador per una ciutat que projecta modernitat, innovació i racionalisme arquitectònics.

[@more@]

Avui, ja que parlaré d’urbanisme (una de les meves grans passions), penso ser força metodològic. Per això mateix aniré diferenciant cadascun dels elements del projecte, amb una part descriptiva diferenciada de les impressions. Ho aniré actualitzant per pams, i la profussió d’imatges i links serà extensa.

>>> 1er de tot, a terra aquell "scalextric"! La reconfiguració viària:

A Glòries s’hi ajunten moltes vies importants de la ciutat: la Gran Via, la Diagonal i la Meridiana. Fer un enllaç de tot això no ha estat fàcil, i dirant l’època olímpica es va resoldre amb l’anomenat "tamboret".

Si bé estèticament ha estat molt criticat, l’ajuntament volia esperar una oportunitat ideal per fer una renovació integral i trobar resposta a la configuració viària.

La resposta que s’hi ha donat en aquest sentit va en la línia filosòfica que hem vist a la Gran Via, abans i després de la Plaça. La Gran Via serà soterrada en ambdós sentits, tot i que els vehicles que arriben des de Badalona seran directament desviats a la dreta, a la Diagonal (fins ara aquest desviament del trànsit existeix, transcorre a l’alçada de la Monumental). D’aquesta manera hi haurà també una sortida del tram soterrat cap a la Diagonal (Est).

En superfície, el trànsit de la Meridiana Nord i Sud i de la Diagonal Oest (vies que ténen força menys densitat) donarà la volta a la plaça, combinant-se amb els laterals de Gran Via i Diagonal Est. Serà, doncs, un nus de trànsit lent i escàs (tot i que hi ha gent que opina que no serà així)

>>> 2on, un eix intermodal de transports públics

Sota la Plaça de les Glòries trobarem també una
reconfigurada trama de transports col·lectius: Hi confluirà el Metro
<M> L1 Glòries, els Rodalies procedents de la línia del Maresme
(R1, des de l’estació del Clot), Vallès (R3) i Osona (R4), ambdues des
de l’estació de Sant Andreu Arenal (tot i que quan es basteixi
l’estació de Sagrera TAV, el túnel ferroviari de Meridiana quedarà, en
principi, en desús). A més, hi haurà el Tramvia, que de moment no s’ha
aclarit si finalment es perllongarà per tota l’Avinguda Diagonal (La
Generalitat convergent ho va aprovar al PDI però l’Ajuntament socialista s’hi ha negat).

Per
altra banda, el mateix Ajuntament socialista va sorprendre tothom
(Generalitat convergent inclosa) planificant una estació terminal dels
Ferrocarrils FGC des de Plaça Espanya fins Glòries. Aquest extrem mai
ha estat aprovat per la Generalitat, ni tan sols quan aquesta va passar
a ésser també socialista (almenys pel que a infrastructures es
refereix).

Val a dir que caldrà una bona obra d’enginyeria per incloure en el
subterrani una estació de rodalies (possiblement en substitució de la
d’Arc de Triomf, o no, ja que no està confirmat), la reforma de la del
metro… a més del nou llaç viari… i comptant-hi que per aquella zona
hi passen un munt de col·lectors i galeries de serveis (raó per la qual
en anys previs s’ha desestimat el projecte, pel cost i complicació que
suposa).

La nova estació intermodal gaudirà de bones dimensions (ja que la Plaça és enorme) i de tota la modernitat que es vulgui esperar d’un enllaç central.

.

.

.

>>> 3er, una gran i "gloriosa" plaça amb un entorn fantàstic"

Presidida per la Torre Agbar, dins la Plaça ens trobarem la Torre Ona (un edifici que albergarà oficines municipals i ja s’està construïnt davant del CC Glòries i l’Agbar. Aquesta ja s’està construïnt ara mateix.

Donat que el "tambor" o "nus elevat" de la plaça desapareixerà com el Mur de Berlín, s’opta per aprofitar l’amplitud d’aquesta per fer un aparcament subterrani que envoltarà l’intercanviador i podrà albergar una gran quantitat de vehicles. A més, l’Ajuntament ha delimitat una localització per als Encants Vells (o fira de Bellcaire), que fins ara ocupen dues de les quatre illes de l’Eixample de que disposarà la Plaça.

Hem de remarcar també la construcció del ja anteriorment projectat Museu del Disseny (obra de Bohigas), just al centre de la segona meitat de l’àrea, i que no només pels seus continguts sino també per la seva posició, atorgarà enormes possibilitats a l’espai. Cito també que l’entorn cultural de les Glòries serà grandiós, doncs ens hi trobarem el Teatre Nacional, l’Auditori, el Versus Teatre i el centre La Farinera del Clot, a més de (més al sud) la Plaça de les Arts (obra de l’arquitecta iraniana Zaha Hadid, una plaça sobre un multicinemes que conectarà la ciutat separada per la Meridiana Sud i les vies ferroviàries en direcció a l’Estació de França)

S’alliberarà una quantitat considerable de sòl edificable, on s’hi preveuen uns 1.200 habitatges i una reserva de 9.000 m2 per a activitats econòmiques i oficines. La plaça en si, composada per una explanada central de 4 "mansanes", quedarà flanquejada per dues àrees verdes a nord i sud que ocuparan 2 més cadascuna, sumant en total unes 19 hectàrees. Segons l’Ajuntament, serà de dimensions similars al Parc de la Ciutadella.

En total, caldràn entre 4 i 10 anys per acabar d’enllestir les infraestructures i l’entorn projectat. De moment, ja s’ha pressupostat en 100 milions d’€uros, dels quals 2’5 es dedicaràn a l’enderrocament del nus elevat (va costar més de 4′ bastir-lo).

>>> Crítiques constructives d’un no-resident

1- No es construeix un centre amb una línia de metro. Tota Barcelona necessita intensificar la xarxa ferroviària urbana, però si el que es vol és potenciar aquesta plaça com a centre neuràlgic, caldrà tenir-la en compte a l’hora de planificar-ne l’expansió, fent-ne passar, com a mínim, un parell més.

2- On són els gratacels? Quina mena de ciutat dinàmica es vol crear si només es pensa en crèixer en amplada i no en alçada? La limitació màxima que s’hi ha imposat és de planta baixa + 9. L’edifici Ona ja ha estat retallat fins als 74 metres. Doncs senyors de l’Ajuntament i sobretot senyors de les associacions de veïns: no hi estic d’acord en la retallada. les Glòries és el lloc ideal on ubicar quatre o sis edificis alts i singulars. L’Hotel Arts no ha de marcar l’alçada màxima dels edificis de la ciutat.

3- Habitatges! Només 1.200 habitatges, només un 55% d’habitatge protegit. Amb l’obsessió de petitisme i amplitud que he criticat abans, s’està contribuïnt a que Barcelona sigui més cara i més inaccessible.

4- Oficines, comerços! És cert que ja hi ha un centre comercial molt aprop, però el disseny de la nova Plaça de les Glòries trenca amb la idea d’illes de cases amb façanes flanquejades per carrers i plenes de comerços, que en aquesta zona sens dubte serien un bon negoci. D’altra banda, només s’hi destinaran 9.000 m2 a oficines i comerços, la qual cosa demostra que l’Ajuntament no té l’interès que cal en crear llocs de treball i dinàmica econòmica, tot i que Barcelona és de les ciutats europees més desitjades per a instalar empreses. Segur que els frena el preu del metre quadrat, mantingut, per omissió, pel propi Consistori.

Aquesta entrada ha esta publicada en General. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

2 comentaris a l'entrada: La futura nova Plaça de les Glòries Catalanes

  1. El meu nom diu:

    qui diu que l’Hotel Arts marca l’alçada màxima dels edificis de la ciutat?

  2. kasmasnou diu:

    “Es diu” oficiosament. Cap dels projectes actualment en desenvolupament no supera aquesta alçada ja que han estat retallats sel·lectivament per Urbanisme. el projecte més alt és el futur Hotel diagonal 1, de 104m d’alçada.

    Lamentablement el projecte de l’edifici Vela de’n Ricard Bofill, que ha d’anar a tocar de la nova bocana del Port, també va ser retallat fins als 86m. L’excusa oficial fou que “confondria la distinció de Montjüic”.

Els comentaris estan tancats.